چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ ، همه آنچه که باید بدانیم

  • کد خبر: ۱۸۰۰۷۰
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ ، همه آنچه که باید بدانیم
پس از اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۲ و انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته از صبح امروز حالا داوطلبان تنها ۲ روز تا آغاز فرآیند انتخاب رشته خود فاصله دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، صبح امروز با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲، رسما دواطلبان پس از گذشت یک هفته از اعلام نتایج کنکور بر روی سایت سازمان سنجش کار خود را برای انتخاب رشته و دانشگاه مد نظر خود آغاز کردند، اما در این بین قطعا جزئیاتی وجود دارد که حتما باید از آن‌ها با خبر باشید.

انتخاب تا حداکثر ۱۵۰ رشته محل

انتخاب رشته از طریق سامانه جامع آزمون سراسری برای همه گروه‌های آزمایشی از روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد آغاز و تا روز شنبه ۴ شهریور ادامه خواهد داشت و دواطلبان برای انتخاب کد رشته محل‌های با آزمون و یا کد رشته محل‌های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) دریک فرم و تنها تا سقف ۱۵۰ کد رشته محل می‌توانند اقدام کنند.

داوطلبان جهت کسی آگاهی بیشتر در خصوص این موضوع می‌توانند به بخش راهنمای شماره ۲ دفترچه انتخاب رشته مراجعه کنند.

چند نکته در خصوص رشته‌های بدون آزمون

داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (نوبت‌های اول و دوم) ثبت‌نام کرده و غایب جلسه این آزمون‌ها بودند، نیازی به ثبت نام مجدد برای رشته‌های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی ندارند و می‌توانند در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است تا ۱۵۰ کدرشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته درج کنند.

داوطلبانی که قبلاً در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ ثبت نام نکرده‌اند، می‌توانند براساس اطلاعیه‌ای که در روز شنبه۲۸ مرداد ۱۴۰۲ منتشر می‌شود از روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد آغاز و تا روز شنبه ۴ شهریور نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آنها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است براساس دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های پذیرش براساس سوابق تحصیلی که تا روز یکشنبه ۲۹ مرداد در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود، اقدام کنند.

در صورتی که فردی هم نسبت به انتخاب رشته در مرحله انتخاب رشته‌های با آزمون و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام کند و هم در مرحله ثبت‌نام برای رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام به ثبت‌نام و انتخاب رشته برای این رشته‌ها نماید، ثبت‌نام و انتخاب رشته وی در رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی باطل خواهد شد و هزینه پرداختی وی نیز مسترد نخواهد شد.

در انتخاب رشته محل‌های با آزمون به این نکات توجه کنید

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حاوی تمامی شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگردان و شهریه پرداز، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی (اعم از با آزمون و پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون»)، توضیحاتِ کامل درباره نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته و همچنین راهنمای مراجعه به سامانه جامع آزمون سراسری است و داوطلبان باید دفترچه‌های انتخاب رشتهٔ مربوط را به دقت مطالعه کنند.

تأکید می‌شود ابتدا نسبت به مطالعهٔ دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) گروه آزمایشی مربوط و توضیحات مندرج در بخش پیوست‌ها و نیز ویژه نامه انتخاب رشته اقدام کرده و کدرشته محل‌های مورد نظر خود را (برابر ضوابطی که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده) استخراج و به ترتیب تقدمِ علاقه مرتب کنند.

پس از آن، کدرشته‌های انتخابی خود را ابتدا در فرم پیش‌نویس مندرج در انتهای دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج و پس از اطمینان از صحت کدرشته محل‌های انتخابی، این کدرشته محل‌ها را در فرم انتخاب رشته اینترنتی ثبت و تکمیل کنند.

پس از تائید نهایی کدرشته‌های انتخابی، شماره ۱۵ رقمی توسط سیستم به عنوان رسید انتخاب رشته در اختیار متقاضی قرار داده خواهد شد. داوطلبان توجه داشته باشند که فقط یک بار اجازه انتخاب رشته به هر فرد داده می‌شود.

۳۱ مرداد آغاز فعالیت سامانه انتخاب رشته

سامانهٔ انتخاب رشتهٔ مجازی این سازمان حداکثر تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش به منظورِ راهنمایی و کمک به داوطلبان در انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (برای رشته‌های با آزمون و رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی) در دسترس داوطلبان قرار خواهد گرفت.

ویژه‌نامهٔ راهنمای انتخاب رشتهٔ آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ شامل مطالب مفید و کاربردی درباره انتخاب رشته از جمله تشریح محتوای کارنامه آزمون، آشنایی با بومی‌گزینی، انواع سهمیه‌ها، استفاده از انتخاب رشته مجازی و نکته‌های مهم در انتخاب رشته اصلی، تدوین و در روز یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ منتشر می‌شود. مطالعه این ویژه‌نامه به داوطلبان، والدین آنها و مشاوران توصیه می‌شود.

پذیرش در کدرشته‌محل‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی برای داوطلبان شاخه نظری با ملاک معدل کتبی نهایی دیپلم و داوطلبان شاخه فنی و حرفه‌ای و یا کاردانش با معدل کل دیپلم انجام می‌شود که داوطلب می‌تواند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم و از تمامی گروه‌های آزمایشی و بدون توجه به مجاز بودن به انتخاب رشته در دوره‌های مختلف نسبت به انتخاب رشته اقدام کند.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی

آن دسته از داوطلبانِ علاقمند به انتخاب رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی (به جز رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی)، باید پس از دریافت کارنامه، برای اطلاع از زمان و نحوه انتخاب رشته از تاریخ ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ به سایت مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ‌التحصیلی آزمون دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.

داوطلبان گروهای آزمایشی علوم تجربی که در کارنامه اعلام نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شدهاند توجه داشته باشند که رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی در دفترچه راهنمای انتخاب رشته مندرج در سایت سازمان سنجش آموزش کشور درج شده است و در صورت علاقمندی به هر یک از این چهار رشته تحصیلی، باید آنها را در فرم انتخاب رشته در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان و در اولویت مورد دلخواه درج کنند.

انتخاب رشته سایر رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی مندرج در کارنامه اعلام نتایج آزمون، بطور مجزا و از طریق دانشگاه مذکور انجام می‌پذیرد، داوطلبانی که در یکی از رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و یا دانشگاه آزاد اسلامیپذیرفته شوند می‌توانند به دلخواه خود منحصراً در یکی از مؤسسات محل قبولی، ثبت‌نام و مشغول به تحصیل شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->